Jak pogodzić karierę z rodziną, czyli jak zadbać o work life balance?

Kolejne dni prześlizgują się przez palce, a życie pędzi z niesamowitą prędkością. Wychodzisz z domu, przed Tobą godzina spędzona w autobusie lub samochodzie i jesteś w pracy. Kolejne sprawy do załatwienia, spotkania i telefony, chwila przerwy na obiad i znów to samo – włącznie z godziną drogi powrotnej. W dodatku, ile razy zdarzyło Ci się zabrać pracę do domu? Ile razy musiałaś zmienić plany rodzinne, z uwagi na dodatkowe zadania, jakimi obarczono Cię w pracy? Warto się nad tym zastanowić i do serca wziąć sobie to, że zachowanie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym, a więc skuteczne pogodzenie kariery z rodziną, jest niezwykle ważne. Przede wszystkim dlatego, że nie wpływa jedynie na Ciebie, ale również na członków Twojej rodziny.

Work-life balance, czyli odpowiedź na problemy takie, jak pracoholizm oraz wypalenie zawodowe

Co oznacza work-life balance? Jest to koncepcja zarządzania czasem, która pojawiła się na przełomie lat 70. i 80 ubiegłego wieku. Warto jednak wspomnieć o tym, że choć upłynęło już sporo czasu, od jej pojawienia się na świecie, to wciąż jest aktualna. Idea ta mówi przede wszystkim o zachowaniu spójności pomiędzy życiem zawodowym oraz prywatnym. A także między towarzyszącymi im zasadami i wartościami, które wyznajesz. Work-life balance jest więc stanem, w którym starasz się złapać równowagę w takich aspektach swojego życia jak rodzina, kariera, pasje, aktywność fizyczna, kontakt z przyjaciółmi, rozwój. Dlaczego jest to tak ważne?

Przemęczenie i mniejsza wydajność – czy koncepcja z lat 70. i 80. XX wieku wciąż jest aktualna?

Idea work-life balance powstała w Wielkiej Brytanii. Zauważono, że pracownicy korporacji byli przemęczeni, pracowali zdecydowanie zbyt dużo, a to przekładało się na mniejsze efekty. Utrata części do pracy wiązała się bezpośrednio z mniejszą wydajnością. Co ciekawe, przekładało się to zarówno na ich zdrowie, jak i na życie osobiste. Czy po upływie ponad 40 lat można powiedzieć, że ma to jakiś związek z tym, jak funkcjonują Polacy? Jak się okazuje, ma, i to całkiem duży. Według Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), która przeprowadziła badania na temat zatrudnienia, Polacy są w dziesiątce najbardziej zapracowanych narodów spośród wszystkich należących do OECD – jest ich łącznie 36.

Dlaczego znalezienie balansu pomiędzy pracą i życiem jest tak ważne?

Aby móc odpowiedzieć sobie na pytanie, jak zadbać o work life balance należy zrozumieć, jak ważne jest zaprowadzenie w nim równowagi. Dobrostan każdego człowieka związany jest z życiem rodzinnym, relacjami społecznymi oraz spędzaniem czasu wolnego. Niestety kosztem pracy to właśnie te obszary są najczęściej zaniedbywane. Czym może to skutkować? Przede wszystkim pogorszeniem stanu zdrowia – także psychicznego oraz:

  • wpadaniem w uzależnienia,
  • niskim poczuciem własnej wartości,
  • brakiem satysfakcji z kontaktów z przyjaciółmi,
  • brakiem satysfakcji z życia rodzinnego,
  • przewlekłym stresem, zaburzeniami związanymi ze snem,
  • zaburzeniami odżywiania,
  • brakiem poczucia bezpieczeństw.

Work-life balance, jak osiągnąć równowagę w pracy i w życiu?

Jeśli liczysz na złotą radę, w tym, jak zadbać o work life balance to niestety, ale musimy Cię rozczarować. Nie ma jednej uniwersalnej recepty, która w dodatku zadziała jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Temat jest bowiem bardzo poważny, ale i złożony. Umiejętność balansowania pomiędzy pracą i życiem prywatnym wymaga nie tylko czasu, ale też przede wszystkim autorefleksji. Są jednak pewne czynności, które mogą przybliżyć Cię do osiągnięcia stanu równowagi:

  • planuj, planuj i jeszcze raz planuj – rozpisz sobie godzinowo, ile czasu poświęcisz na pracę, na obowiązki domowe, rodzinę i przyjemności;
  • spędzając czas z rodziną, zadbaj o to, aby był on zaplanowany, a aktywności, które zostały przewidziane na ten czas podobały się każdemu członkowi rodziny;
  • jeśli nie lubisz korzystać z kalendarzy i planerów w telefonie, rób je w zeszycie lub papierowym kalendarzu. Zadbaj o to, aby samo to sprawiało, choć minimum przyjemności;
  • znajdź w ciągu dnia czas tylko dla siebie – wystarczy czasami nawet 15-20 minut, sypiaj regularnie i odpowiednią liczbę godzin;
  • zadbaj o swoje życie towarzyskie;
  • zadbaj o aktywność fizyczną – niech to będą spacery, czy ulubiony sport, siłownia;
  • rozwijaj pasje i zainteresowania;
  • dziel się obowiązkami w domu;
  • nie musisz być perfekcyjna we wszystkim – naucz się odpuszczać;
  • nie poświęcaj się dla innych i pamiętaj, że Twoje potrzeby są tak samo ważne;
  • realizuj marzenia.

Wiemy dobrze, że „Nie ma cięższej pracy dla osoby aktywnej niż wypoczynek” (Sabina Berman), jednak to „wielka umiejętność umieć odpoczywać” (Wiesław Myśliwski). Potrzeba umiejętnego rozgraniczenia życia prywatnego i pracy zawodowej jest więc niezwykle ważna. Zadbaj o siebie, planuj i odpuszczaj.

Nie radzisz sobie z work-life balance i nie wiesz jak skutecznie pogodzić karierę z rodziną? Na Your Voice znajdziesz specjalistów_ki z zakresu psychoterapii online pracujących w różnych nurtach. Specjalizujemy się w rozwiązywaniu problemów zgłaszanych przez kobiety z podejściem uwzględniającym ich perspektywę. Psychoterapię online z Your Voice możesz rozpocząc klikając tutaj: Zapisz się na terapię.